novosti-kosmonavtiki-2

Информация о пользователе

Привет, Гость! Войдите или зарегистрируйтесь.



SpaceX Raptor

Сообщений 1 страница 30 из 76

1

https://twitter.com/elonmusk/status/1091154222173712384

Elon Musk:

"Preparing to fire the Starship Raptor engine at @SpaceX Texas"

https://www.reddit.com/r/spacex/comment … engine_at/

Related Elon tweets from today:

Question: "Full flow staged combustion cycle still?"
Response: "Yes"

Question: "How many engines will be on SuperHeavy? Looks like the engine is to big to fit 31 of them on there."
Response: "Still up to 31. Will probably fly with fewer initially in case it blows up."

Follow-up to Raptor photos: "Initially making one 200 metric ton thrust engine common across ship & booster to reach the moon as fast as possible. Next versions will split to vacuum-optimized (380+ sec Isp) & sea-level thrust optimized (~250 ton)."

https://i.imgur.com/S7Y6DXO.jpg

https://i.imgur.com/1hggDva.jpg

2

Размеры:

https://forum.nasaspaceflight.com/index … msg1906928

3

https://forum.nasaspaceflight.com/index … msg1907090

https://www.reddit.com/r/spacex/comment … le_scaled/

https://i.redd.it/wn6hk5s8n5e21.jpg

4

Маск как обычно замахиваться огого, потом не будучи бараном откатывает назад, потом медленно улучшает.
надеюсь Раптор хорошо пойдет.

Отредактировано persey4ik (03.02.2019 09:11:54)

5

horror_customs

Не надо тут политсрачей провоцировать. Данный форум будет придерживаться концепции освещения мировой космонавтики, независимо от страны происхождения новостей или авторов.

Вам предупреждение.

Отредактировано AstroCat (03.02.2019 09:15:57)

6

AstroCat так точно.

----
Илон выложил в твитер видео испытаний

https://pbs.twimg.com/media/DyiEpn4XgAAhzuy.jpg

https://twitter.com/elonmusk/status/1092270756715737088

https://twitter.com/elonmusk/status/1092272377889738753

7

horror_customs написал(а):

Илон выложил в твитер видео испытаний

https://www.youtube.com/watch?v=o-ITe2Y91Zo

SpaceX New Raptor Engine Test Fire!!! 
Apex science
0:08

8

zandr написал(а):

https://www.youtube.com/watch?v=o-ITe2Y91Zo

Выключился он как то не хорошо

9

Будда к сожалению нет полной прозрачности и что там в реальности с ТТХ и ходом испытаний нам не докладывают
(имхо зря )

я тоже когда смотрел и не знал что это выключение подумал что это взрыв.

10

Это всего лишь начало испытаний.  Первое включение. Еще может не один год доводить будут. Что вы хотите то? Все и сразу? Так не бывает.

11

AstroCat написал(а):

Это всего лишь начало испытаний.  Первое включение. Еще может не один год доводить будут. Что вы хотите то? Все и сразу? Так не бывает.

То есть это первое испытание полноразмерного раптора? А как же обещанные прыжки макета старшипа?

12

Будда написал(а):

То есть это первое испытание полноразмерного раптора? А как же обещанные прыжки макета старшипа?


Там он обещал "гибриды" или малые Рапторы, которые уже давно испытываются.

13

https://twitter.com/elonmusk/status/1092280273599979520

Elon Musk

Replying to @dguisinger @Erdayastronaut @DanielDavisA
Engine use methox torch igniters. Green tinge is either camera saturation or a tiny bit of copper from the chamber.

14

https://twitter.com/elonmusk/status/1092282107639021569

Gaseous CH4/O2 & heavy duty spark plugs. Basically, a 💨 of insane power 😀


https://twitter.com/elonmusk/status/1092320321229643776

Spark plugs ignite dual blow torches that ignite preburners & main chamber

15

https://www.rbc.ru/society/04/02/2019/5 … ebabf25674

Илон Маск показал испытания двигателя для межпланетного корабля
Глава компании SpaceX сообщил об успешном испытании двигателя Raptor, который будет установлен на корабль Starship. Бизнесмен считает, что с его помощью можно будет отправлять аппараты к другим планетам
В своем Twitter Илон Маск написал, что состоялся первый прожиг ракетного двигателя Raptor, предназначенного для космического корабля Starship. В этой связи он поблагодарил команду SpaceX за успешную работу.

Маск выложил видеозапись, на которой виден вырывающийся из трубы огонь. Указывается, что испытания прошли на заводе в Техасе.

Двигатель Raptor компания разрабатывала в течение нескольких лет, однако в декабре прошлого года Маск сообщил о том, что появилась его новая версия в совершенно новом дизайне. При этом основатель SpaceX выражал надежду на то, что модернизация двигателя приблизит полет к Луне. Маск считает, что такое путешествие возможно в 2023 году, а японский миллиардер Юсаку Маезава уже успел приобрести билеты на облет Луны.
В дальнейшем Маск рассчитывает, что на своей ракете сможет добраться до Марса, где можно будет построить убежище на случай глобальной войны. При этом бизнесмен признал, что такое путешествие сопряжено с большим риском и скорее всего приведет к его гибели.

Двигатель работает на жидком метане и жидком кислороде. Планируется, что его можно будет использовать повторно. В Raptor планируется использовать замкнутую схему с полной газификацией компонентов — такая же используется в российских двигателях, например в РД-180.

16

AstroCat написал(а):

Там он обещал "гибриды" или малые Рапторы, которые уже давно испытываются.

Что значит "гибриды"? Насколько я в курсе(хотя могу быть не прав) на Хоппере будут стоять прототипы Раптора, то есть ЖРД закрытой схемы, газ-газ, но со сниженными параметрами по давлению в кс, тяги и УИ. Если вы про Раптор который на 300 тонн тяги, так его долго еще будут делать. Не уверен что даже Энергомаш потянет создание такого двигателя.

Отредактировано Вандерер (04.02.2019 18:15:33)

17

Вандерер написал(а):

Что значит "гибриды"? Насколько я в курсе(хотя могу быть не прав) на Хоппере будут стоять прототипы Раптора, то есть ЖРД закрытой схемы, газ-газ, но со сниженными параметрами по давлению в кс, тяги и УИ. Если вы про Раптор который на 300 тонн тяги, так его долго еще будут делать. Не уверен что даже Энергомаш потянет создание такого двигателя.

Отредактировано Вандерер (Сегодня 17:15:33)


Прототипом Раптора обычно называют двигатель 2016 года тягой 100 тс, давлением 200 бар и диаметром мопла примерно 0,9 м. Испытанный вчера Раптор это полноразмерный двигатель тягой 200 тс и диаметром сопла 1,3 м, который в какой-то неопределенной перспективе возможно форсируют до 250 тс и 300 бар. Какие у него будут реальная тяга и давление на Хоппере мы вряд-ли узнаем.

18

https://www.instagram.com/p/BteDxoUFUOX/

spacex
Completed a two-second test fire of the Starship Raptor engine that hit 170 bar and ~116 metric tons of force – the highest thrust ever from a SpaceX engine and Raptor was at ~60% power.

Отредактировано Apollo13 (05.02.2019 00:26:28)

19

SB написал(а):

https://www.rbc.ru/society/04/02/2019/5 … ebabf25674
     В Raptor планируется использовать замкнутую схему с полной газификацией компонентов — такая же используется в российских двигателях, например в РД-180.


...

Отредактировано DiZed (05.02.2019 18:22:14)

20

SpaceX’s first redesigned Raptor static fire paves the way for Starship’s hop test debut

The first finalized Raptor engine completed a (presumably) successful static fire debut on the evening of January 3rd, a major milestone for the BFR program. (SpaceX)
Eric Ralph
By Eric Ralph
Posted on February 3, 2019

After years of development, multiple prototypes constructed, and more than 1200 seconds of cumulative static fire testing at durations longer than what is needed to land on Mars, SpaceX propulsion engineers and technicians have successfully built and static-fired the first flight-worthy Raptor for the first time ever.

This is an incredibly important step towards BFR (Starship/Super Heavy) launch operations and is even more directly encouraging for the first integrated hop tests of SpaceX’s Starship prototype (unofficially deemed Starhopper), which could very well be the next host of the pathfinder Raptor engine pictured below.

    pic.twitter.com/yFhNx3fiOD

    — Elon Musk (@elonmusk) February 4, 2019

In the scope of SpaceX’s history designing, building, and optimizing large-scale rocket engines, Raptor’s development likely followed a similar path. While Merlin 1 operates on a dramatically simpler combustion cycle (gas-generator), uses different fuel (kerolox vs. methalox), and is significantly less powerful and efficient than Raptor (as proposed), the workhorse engine went through a range of dramatically different iterations (Merlin 1A, 1B, 1C, and 1D) and is scarcely recognizable when its earliest block is compared to its most recent version. Merlin 1A began as an ablatively cooled 340 kN (76,000 lbf) engine, while the current workhorse (generally known as Merlin 1D Full Thrust, M1D FT) features a regeneratively-cooled nozzle and produces more than 840 kN (190,000 lbf), nearly a threefold improvement in thrust.
https://www.teslarati.com/wp-content/uploads/2019/02/Merlin-1A-SpaceX.jpg

[Merlin 1A (SpaceX)]
https://www.teslarati.com/wp-content/uploads/2019/02/Merlin-1C-Steve-Jurvetsonc.jpg

[Merlin 1C (Steve Jurvetson)(c)]
https://www.teslarati.com/wp-content/uploads/2018/08/Block-5-Merlin-1D-work-SpaceX-1.jpg

[Block 5 Merlin 1D work (SpaceX) 1]
https://www.teslarati.com/wp-content/uploads/2019/02/Merlin-engine-history-B14643-1.jpg

[Merlin engine history (B14643) 1]

Raptor’s subscale prototype – featuring twice the chamber pressure of M1D (200 bar, ~3000 psi) and around the same maximum thrust as Merlin 1D (~1000 kN, 225,000 lbf) – can effectively be examined as the Merlin 1A to the Merlin 1C or 1D-class Raptor that SpaceX’s propulsion team settled on after learning from its smaller predecessors.

Performed on a Raptor-specific test cell at SpaceX’s McGregor, Texas “Rocket Ranch”, this milestone static fire was enabled by what one can safely assume were dozens or hundreds of lessons-learned over the course of two years of prototype engine testing and iterative improvement, working up to a quasi-final design that was shipped to Texas and installed just a few days ago. To kick off the first critical static fire of the pathfinder Raptor hardware, reports from ground observers indicate that SpaceX engineers began with a series of extremely short ‘blip’ tests that appeared perhaps 2-3 seconds from ignition to shutdown.

    pic.twitter.com/yFhNx3fiOD

    — Elon Musk (@elonmusk) February 4, 2019

Starhopper’s one-stop hop spot

The immensely encouraging news of Raptor Block 1’s first successful static fire comes as SpaceX engineers, technicians, and contractors work around the clock to build both the first full-scale Starship prototype (nicknamed Starhopper) and the spartan pad it will lift off from during hop tests. SpaceX’s Boca Chica facilities were marked by a burst of pad-related activity over the last week or two, including the early installation of a range of pipes (some of it insulated for supercool cryogenic methane and oxygen) and the creation of a berm pointing towards the probable location of Starhopper’s simple launch mount and pad. ‘

While the Starship prototype’s three Raptor engines will dramatically outclass Falcon 9’s Grasshopper and F9R development vehicles (also used for hop tests), it’s possible that the same setup – basically a flat (refractory?) concrete pad with GSE (ground support equipment) protected behind a berm and automated water jet turrets around the vicinity – could work for Starhopper, too. For now, the successful static fire of the first post-development Raptor engine marks a massive step towards those initial hop tests and towards the first orbital launches of Starship and Super Heavy a bit further down the road. Stay tuned as SpaceX continues to extensively test Raptor and build out its Boca Chica pad and Starship prototype.

    1-31-19 #SpaceX pic.twitter.com/VUgbxApjEc

    — Austin Barnard (@austinbarnard45) February 1, 2019

Check out Teslarati’s newsletters for prompt updates, on-the-ground perspectives, and unique glimpses of SpaceX’s rocket launch and recovery processes!
Sponsored Content
NASA invests in drilling tech that can expedite Elon Musk’s tunneling revolution
NASA invests in drilling tech that can expedite Elon Musk’s tunneling revolution
By Hypersciences
The Boring Company is poised to revolutionize the tunneling industry, but Elon Musk’s tunneling startup has the potential to push the envelope even further through NASA-backed HyperSciences...
News
SpaceX CEO Elon Musk arrives in Texas for milestone Starship engine test
Eric Ralph
By Eric Ralph
Posted on February 3, 2019
Elon Musk stands beside Raptor's nozzle as SpaceX propulsion prepares for its first hot-fire test. (Elon Musk)

On Saturday evening, SpaceX CEO Elon Musk landed in Waco, Texas – perhaps along with additional SpaceX propulsion engineers – for the critical static fire debut of the first “radically redesigned” Raptor engine, built to power BFR’s Starship upper stage and Super Heavy booster.

If the first operationalized Raptor’s static fire tests go well, there are several possible routes the test program could take, all of which will end up with this engine and several others being tested and ultimately installed on the Starship hopper (Starhopper) prototype under construction roughly 500 miles (800 km) south of SpaceX’s Raptor test cell.

    At @SpaceX Texas with engineering team getting ready to fire new Raptor rocket engine pic.twitter.com/ACFM8AtY8w

    — Elon Musk (@elonmusk) February 3, 2019

Shortly after Musk revealed official photos of the first operationalized Raptor preparing for an inaugural static fire test at SpaceX’s McGregor, Texas facilities, the SpaceX and Tesla CEO’s private jet was seen landing at Waco, Texas around sunset. Although all SpaceX technical expertise needed for Raptor’s first ignition was probably already on site several days prior, Musk has been known to offer seats on his private planes to SpaceX and Tesla employees when a critical group is needed away from their normal base of operations. The best examples come from Tesla engineering expertise sometimes traveling between Fremont and Gigafactory 1 when needed, often to solve production holdups.

Regardless of whether he was traveling with members of the SpaceX propulsion team, Musk’s arrival at McGregor yesterday signified that Raptor Block 1’s first integrated hot-fire was imminent. Assuming no attempt was made on Saturday night or Sunday morning, SpaceX technicians and engineers are presumably still working on installing what is effectively a new rocket engine and ensuring that Raptor’s test cells – extensively overhauled and upgraded for the occasion – are working as intended. While the development Raptors SpaceX built hovered around 1000 kN (~100t) of thrust, also roughly the same as Merlin 1D, the Raptor now on stand in Texas is reportedly a 200 ton-class engine or more than double the thrust of any single engine SpaceX engineers and technicians have built or test-fired in 15 years of engine development.
[Raptor Vac 2016 (SpaceX)]
The only official render of Raptor, published by SpaceX in September 2016. The Raptor departing Hawthorne in Jan ’19 looked reasonably similar. (SpaceX)
[flight Raptor McGregor stand Jan 2019 (SpaceX) both]
CEO Elon Musk revealed the first official photos of SpaceX’s finalized Raptor engine, set to support Starship hop tests and early BFR launches. (SpaceX)
https://www.teslarati.com/wp-content/uploads/2019/01/Raptor-Vac-2016-SpaceX-1.png

[Raptor test stand]
https://www.teslarati.com/wp-content/uploads/2019/01/flight-Raptor-McGregor-stand-Jan-2019-SpaceX-both.jpg

SpaceX’s current Texas facilities feature a test stand for Raptor, the engine intended to power BFR and BFS to Mars. (SpaceX)
[Raptor test firing]
https://www.teslarati.com/wp-content/uploads/2017/11/Raptor-test-stand.jpg

A Raptor prototype is seen here during its first-ever ignition test. (SpaceX)
[Raptor test firing 2]
https://www.teslarati.com/wp-content/uploads/2017/11/Raptor-test-firing.jpg

A 2017 test-firing of the mature development Raptor, roughly 50% less powerful than the full-scale system. (SpaceX)
https://www.teslarati.com/wp-content/uploads/2017/11/Raptor-test-firing-2.png

A fork in the R&D road

Prior to completing Raptor Block 1 (unofficial designation), SpaceX cumulatively test-fired dev Raptors for far more than 1200 seconds over the course of more than 24 months. It’s unclear how extensively the company’s engineers will be able to test the pathfinder hardware built on the back of that extensive test program. Nominally, one would expect hundreds or thousands of seconds of additional testing to properly characterize the design and production of a brand-new, optimized engine like Raptor while primarily ensuring that it performs within engineering specifications.

Knowing CEO Elon Musk’s self-admitted tendency to push for impractical deadlines and schedules that often appeared rushed for the sake of rushing, it’s not impossible that the first Raptors could find themselves installed on the Boca Chica-based Starhopper test article after Merlin-esque acceptance testing and nothing more. For M1D and MVac, acceptance testing usually takes the shape of a full-duration burn with throttle and gimbal activity to closely simulate a true Falcon 9 or Heavy launch. For the 200-ton Raptor now in Texas, comparable acceptance testing could take a variety of forms, ranging from short Starhopper-relevant burns (10-60 seconds for small hops) to simulating conditions during a Super Heavy launch and landing or even a 6 or 7-minute orbital insertion burn indicative of the performance needed for Starship.
https://cdn.teslarati.com/wp-content/uploads/2019/01/Boca-Chica-Starship-Alpha-progress-010118-NSF-bocachicagal-4-cropc.jpg

A trio of roughshod Raptor mockups were installed on Starhopper around Jan. 1, presumably helping engineers and technicians prepare to install the real thing. (NASASpaceflight – bocachicagal.

Depending on the interplay between the route SpaceX engineers would likely prefer and the Starhopper test schedule executives and managers might want, this first Raptor engine (and two more soon to follow) could be installed on Starhopper anywhere from a few weeks to several months from now. Elon Musk indicated in early January that he expected hop tests would occur 4-8 weeks later, shortly followed by unplanned damage to the craft’s nose cone that pushed the debut back “a few weeks”.

    Aiming for 4 weeks, which probably means 8 weeks, due to unforeseen issues

    — Elon Musk (@elonmusk) January 5, 2019

    I just heard. 50 mph winds broke the mooring blocks late last night & fairing was blown over. Will take a few weeks to repair.

    — Elon Musk (@elonmusk) January 23, 2019

Realistically, hop tests should thus be expected to begin no earlier than (NET) 8-12 weeks from the first week of January, translating to NET March or April. This would give SpaceX propulsion engineers a decent amount of time to gain at least a few hundred (or maybe 1000+) seconds of experience operating the newest and most advanced iteration of Raptor.

Check out Teslarati’s newsletters for prompt updates, on-the-ground perspectives, and unique glimpses of SpaceX’s rocket launch and recovery processes!

21

https://twitter.com/elonmusk/status/1093423297130156033

Elon Musk

Raptor just achieved power level needed for Starship & Super Heavy


Elon Musk

Design requires at least 170 metric tons of force. Engine reached 172 mT & 257 bar chamber pressure with warm propellant, which means 10% to 20% more with deep cryo.


https://pbs.twimg.com/media/DyyesSYUwAABmwo.jpg

22

Apollo13 написал(а):

https://twitter.com/elonmusk/status/1093423297130156033

Пламя странное, и цифры туда сюда у Маска плавают, от 170 до 250 тонн. Ну так молодцы, будет первый газ-газ.

23

Apollo13 написал(а):

Raptor just achieved power level needed for Starship & Super Heavy


Это че второе включение было или это все про первое 2х секундное?

24

persey4ik написал(а):

Это че второе включение было или это все про первое 2х секундное?

Второе нам известное

25

persey4ik
вот тут про первое
Completed a two-second test fire of the Starship Raptor engine that hit 170 bar and ~116 metric tons of force – the highest thrust ever from a SpaceX engine and Raptor was at ~60% power.

сложно конечно сказать но выглядит как обычный Масковский оптимизм.
было 170 бар и 116 тонн тяги и было это недавно
и вот уже 257 бар и 172 тонн тяги.

жаль ничего про длительность не написал в этот раз. если бы было бы 200 секунд ) то это была бы большая победа очень хорошая )))

26

Из презентации 2017 года.

https://ic.pics.livejournal.com/apollo_13/5469385/12384/12384_original.png

27

Будда написал(а):

Выключился он как то не хорошо

horror_customs написал(а):

Будда к сожалению нет полной прозрачности и что там в реальности с ТТХ и ходом испытаний нам не докладывают
(имхо зря )

я тоже когда смотрел и не знал что это выключение подумал что это взрыв.

МСМ, "выключение со взрывом" кажущееся.
Если снимали камерой с длиннофокусным объективом, болтать её (возможно, вместе с оператором) начало из-за воздушной волны, возникающей при (за)пуске двигателя, а не при его останове. Если сделать раскадровку, видно, что первый "дерг" камеры возник тогда, когда двигатель находился ещё "на режиме".
В таком случае, дистанцию съёмки можно оценить примерно в 350-400м.

Настоящий (но расчётный, конечно) взрыв присутствует при (за)пуске Мерлина:
https://www.youtube.com/watch?v=976LHTpnZkY
Хорошо слышна раскрутка ТНА, до подачи основных компонентов топлива в КС.

Отредактировано SGS_67 (11.02.2019 01:13:16)

28

Apollo13 написал(а):

https://twitter.com/elonmusk/status/1093423297130156033

Отличная картинка.
Видно, что на выходе сопла возникает сложная система ударных волн.
МСМ, это значит, что сопло профилировано специально для испытаний, и двигатель расчётного режима ещё не достиг.

29

https://tass.ru/kosmos/6099460

Маск считает, что двигатель SpaceX опередил РД-180 по уровню давления в камере сгорания
Глава компании заявил, что Raptor достиг показателя 268,9 бар и побил рекорд, установленный российским двигателем

ТАСС, 11 февраля. Разрабатываемый компанией SpaceX двигатель Raptor, который предполагается использовать в проекте BFR, на испытаниях побил рекорд российского РД-180 по уровню давления в камере сгорания, заявил в понедельник глава SpaceX Илон Маск.

"Сегодня Raptor достиг показателя [давления в камере сгорания] 268,9 бар (приблизительно равно 265,4 атмосферы - прим. ТАСС), что побило прежний рекорд, установленный потрясающим российским РД-180", - написал Маск в Twitter.

    Raptor reached 268.9 bar today, exceeding prior record held by the awesome Russian RD-180. Great work by @SpaceX engine/test team! pic.twitter.com/yPrvO0JhyY
    — Elon Musk (@elonmusk) 11 February 2019

По данным разработавшего РД-180 НПО "Энергомаш", уровень давления в камере сгорания российского двигателя составляет 261,7 килограмм-силы на кв. см (примерно равняется 253,3 атмосферы).

В конце декабря 2018 года Маск дал высокую оценку конструкции РД-180, отметив, что использование в американской ракете-носителе Atlas V российского двигателя должно быть "стыдным" фактом для производителей из США, таких как Lockheed Martin и Boeing.

Маск основал SpaceX в 2002 году. Только в 2018 году компания успешно провела 21 ракетный пуск, в том числе первый старт тяжелой Falcon Heavy.

Проект BFR (Big Falcon Rocket) предполагает создание сверхтяжелой ракеты-носителя, способной выводить на орбиту до 100 тонн полезной нагрузки. Из материалов компании следует, что система будет состоять из двух ступеней - Booster (то есть "Ускоритель") и Ship ("Корабль"), причем последняя должна обладать собственными двигателями и при этом иметь возможность перевозить грузы и пассажиров. Предполагается, что систему можно будет использовать многократно.

30

http://s3.uploads.ru/t/6YZhx.jpg
Я как понимаю нижняя шкала это секунды работы двигателя?